Identiteit & Imago

Resultaten Stap 2: de websites

 

Aan de hand van de trefwoorden die volgens de experts hun universiteit karakteriseren, hebben we een codeboek opgesteld . Geprobeerd is elk trefwoord zo te omschrijven dat het meetbaar werd. Dat bleek niet altijd makkelijk. Hoe kun je bijvoorbeeld aan een website zien of de universiteit progressief is, of juist fundamenteel? Bovendien waren sommige trefwoorden eerder trefzinnen te noemen: 'Langlopend onderzoek met maatschappelijk toegevoegde waarde voor diverse instellingen/bedrijven' (Utrecht).

Een poging onafhankelijke experts op dit gebied in te schakelen mislukte. Gewapend met een woordenboek en puttend uit eigen kennis op het gebied van grafische vormgeving, hebben we elk trefwoord geoperationaliseerd (zie Bijlage II, opent in nieuw venster). Om het geheel overzichtelijk te houden, hebben we elkaar overlappende trefwoorden bij elkaar gezet, bijvoorbeeld die over de studievrijheid: Ruimte voor eigen inbreng; Veel mogelijkheden voor eigen invulling studie; Onderwijs 'op maat'; Managementopleidingen voor elk stadium van een carrière.

Top

De inhoudsanalyse

Vervolgens hebben we vijf websites geanalyseerd op het voorkomen van de trefwoorden. Als we iets niet meteen konden vinden, hebben we het trefwoord op de site als zoekwoord opgegeven. Onze inhoudsanalyse bleek voor een aantal universiteiten positief uit te pakken, want de trefwoorden waarvan zij vonden dat deze niet op de site te vinden waren, waren naar ons idee wel degelijk gevisualiseerd op de website.

Vooral voor de TU Delft bleek dit op te gaan. De 'expert' vond dat de drie genoemde trefwoorden (techniek, dynamiek en maatschappelijk impact) niet op hun website naar voren kwamen. Wij hebben ze echter alle drie kunnen vinden.

Het tegengestelde gebeurde ook; volgens de universiteit kwam het trefwoord op de site naar voren, maar wij hebben daar niets van kunnen vinden. Hiervan is de UvA een goed voorbeeld. Zij vinden zichzelf een kritische universiteit en vinden ook dat dit punt op hun website naar voren komt. 'Kritisch' hebben wij geoperationaliseerd als het geven van commentaar op de studie door eigen docenten en studenten. Bovendien zijn de aanwezigheid van een forum, een discussiegroep en/of een mogelijkheid tot chatten naar ons idee kenmerkend voor het trefwoord 'kritisch'. In tabel 4 is per universiteit te zien in hoeverre de genoemde trefwoorden (door de universiteit zelf aangegeven als wel of niet zichtbaar op de website) aansluiten met onze mening daarover.

Tabel 4: Aanwezigheid trefwoorden op de website
Universiteit Trefwoord Aanwezig volgens universiteit Aanwezig volgens inhoudsanalyse
VU Ruimte voor eigen inbreng; Maatschappijgericht - +
Goed onderwijs; Persoonlijk - -
UvA Kritisch;
Nauw contact met bedrijfsleven.
+ -

Progressief

- +

Voor en door mensen;
Groot studieaanbod;
Maatschappijgericht.

+ +

Interdisciplinair

- -
RUG

Veel aandacht individuele student

+ -

Traditioneel;
Modern.

- +

Compleet onderwijsaanbod

+ +
TU Delft

Techniek;
Dynamiek;
Maatschappelijk impact.

- +

De verschillen in het voorkomen van de trefwoorden op de websites, volgens de universiteiten zelf en volgens onze inhoudsanalyse, zou verklaard kunnen worden vanuit een andere kijk op de visualisering van het trefwoord. De universiteit kan bijvoorbeeld het kenmerk 'goed onderwijs' zien als een grote hoeveelheid aan verschillende opleidingen, terwijl wij dit hebben geoperationaliseerd als hoge slagingspercentages.

Lees verder...

 

  • Inhoudsanalyse
  •   Top


    29 mei 2001© Elsje de Ruijter
    & Sabrina de Vries