De Keuken Gezondheid!

Groente koken

 
Deze tekst is gepubliceerd in de Volkskrant van 6 maart 2000
Hoe kookt u groenten? Volgens marktonderzoek van het Productschap Tuinbouw, zou de consument niet meer weten hoe groenten gekookt moeten worden om zoveel mogelijk vitamines te behouden. De tegenstrijdige berichten in de media zouden hiervan de boosdoener zijn. Eind vorig jaar werd in de Nationale Wetenschapsquiz de vraag gesteld en het juiste antwoord moest zijn: 'in een ruime hoeveelheid kokend water'.

Zowel het Voorlichtingsbureau Groenten en Fruit als het Voedingscentrum zijn het met dit antwoord oneens. 'Een klein bodempje water en het deksel op de pan is de beste methode om de vitamines in de groente te behouden', zegt Marja Slagmoolen van het Voorlichtingsbureau Groenten en Fruit. In 'Over eten en koken', het eetleesboek van Harold McGee, lezen we bovendien: 'Daarnaast zal iedere bewerking waarbij meer weefsel in contact wordt gebracht met water - schillen of snijden - leiden tot verder verlies aan vitaminen.' Volgen we de adviezen op, dan brengen we dus eerst een beetje water aan de kook, waarin we de grofgesneden groenten kort koken.

Worden groenten in veel water gekookt, dan blijft wel de (groene) kleur beter behouden. 'In zekere zin maakt de kok dus een keuze tussen het oog en de voedingswaarde.' Ook smaak be´nvloedt het genoegen waarmee groenten verorberd worden. Het eerdergenoemde onderzoek concludeerde dat consumenten weer terugverlangen naar groente met de 'smaak van vroeger'. Groenten uit eigen tuin zouden beter smaken dan die uit de winkel. Vooral biologisch geteelde groenten zouden een betere smaak hebben. Volgens het productschap kunnen deze het predikaat 'smaakgroenten' krijgen.

Biologische bloemkool verdient dat predikaat. Proef het zelf in het volgende recept:

Italiaanse bloemkoolschotel

Nodig voor vier personen: 300 gram fusilini; 3 eetlepels boter; 1 middelgrote ui; 1 teen knoflook; halve groene paprika; 2 eetlepels bloem; 300 gram gezeefde tomaten; zout; peper; 1 kleine, biologische bloemkool; 200 gram geraspte Parmesan. Verwarm de oven op 180 graden. Kook de fusilini beetgaar. Snij de ui en de paprika fijn en verhit de boter. Fruit ui, paprika en uitgeknepen knoflook goudbruin. Roer de bloem erdoor, voeg de gezeefde tomaten toe met wat peper en zout en roer dit nog 3 minuten door. Verdeel de bloemkool in roosjes en schep ze door het tomatenmengsel. Laat alles goed warm worden. Doe de fusilini in een ingevette ovenschaal. Schep hierop het bloemkoolmengsel, strooi de kaas erover en nog wat vlokjes boter. Zet de schaal in de oven tot de kaas gesmolten is.

Nog even over de mensa (23 februari): het kaastaartje smaakte vrijwel hetzelfde als dat wat we zelf gemaakt hadden, alleen zat in die van ons meer quorn. Typisch was dat het in de mensa geen 'kaastaartje' meer heette, maar onder de naam 'groententaart' verkocht werd.

Elsje de Ruijter
  • Bloedgroepdieet
  • Dagelijks groente
  • Gentechvrij
  • Gezonde tomaten
  • Groente koken
  • Hooikist
  • IJzer genoeg
  • Informatierecht
  • Koeien in de wei
  • Koken is gezonder
  • Lagere temperaturen
  • Leef bewust
  • Lekker gezond
  • Maatschappelijk verantwoord
  • Overgewicht
  • Pleidooi volvette kaas
  • Voedingsmonitor
  • Zen (1)
  • Zen (2)
  • Zoutloos

    Vitamine ABC

  •   Top