De Keuken Vitamine ABC

Vitamine K

 
Deze tekst is gepubliceerd in de Volkskrant van 4 juli 1999

Het alfabet der vitamines loopt ten einde. Onderzoekers zijn nog niet verder gekomen dan de K, die net zo goed vitamine F of vitamine M had kunnen heten als hij niet in de jaren twintig door Denen was ontdekt. Die Deense onderzoekers wilden hem namelijk vernoemen naar de belangrijkste functie die de vitamine heeft in het menselijk lichaam; de stolling van het bloed, 'koagulation' in het Deens.

Met deze vitamine hoeft je niet voorzichtig te zijn. Overdoses van menadion, zoals vitamine K ook wordt genoemd, zijn niet bekend. Ook een tekort zal je niet snel oplopen, want onze darmflora maakt deze vitamine zelf. Langdurig gebruik van antibiotica, die de darmflora vernietigen, kan eventueel een tekort veroorzaken. Bloedneuzen en zelfs darmbloedingen kunnen het gevolg zijn.

Naast de stolling van bloed heeft de vitamine een belangrijke rol in de bouw van onze botten; hij helpt calcium daar te krijgen waar het nodig is en het daar ook te houden. Vitamine K komt voornamelijk voor in groene bladgroenten als spinazie en daarnaast in alfalfa, yoghurt, eidooiers en zuurkool.

We maakten soep met yoghurt, goed als voorgerecht voor 4 personen en heerlijk op een zonnige dag.

Griekse komkommersoep

Schil een grote komkommer, snij er 4 of 8 mooie plakjes vanaf voor decoratie. Rasp de komkommer zo fijn mogelijk. Hak een bosje bieslook en een paar muntblaadjes fijn en pers een halve citroen uit. Klop komkommer, bieslook, gehakte muntblaadjes, citroensap en 125 ml yoghurt goed door elkaar. Wordt de soep te lobbig, voeg dan een beetje water toe. Laat de soep in de koelkast afkoelen. Schep de soep in vier kommen en versier met de komkommerplakjes en een muntblaadje.

Deze soep combineert goed met een worteltjessoufflé, rijk aan eidooiers.

Top

Worteltjessoufflé

Kook hiervoor 500 gram bospeen gaar in weinig water met een snufje suiker en zout. Verwarm de oven op 200 graden. Vet een soufflevorm in. Maak een puree van de worteltjes. Smelt 1,5 eetlepel boter, pers er 2 tenen knoflook boven uit en laat deze kleuren op een heel lage vlam. Voeg de wortelpuree toe en laat dit al roerende warm worden. Roer 4 eetlepels bloem met een beetje melk tot een glad papje, voeg 250 ml melk toe en roer dit vervolgens door de wortelpuree. Blijf roeren tot het mengsel zich bindt. Doe het vuur uit en kruid het wortelmengsel met 2 eetlepels gehakte bieslook, zout en peper.

Splits 4 eieren en roer de eidooiers een voor een door de worteltjes. Klop de eiwitten stijf en schep ze luchtig door de puree. Schep de puree in de vorm en strijk de bovenkant glad. Bak de souffle onder het midden van de oven in ongeveer 30 minuten goudgeel en gaar. Dien hem direct op. In plaats van 1 grote kunnen ook vier kleine soufflepotjes gevuld worden.

© de Volkskrant - Elsje de Ruijter
  • Vitamine A
  • Vitamine B
  • Vitamine B1 & B2
  • Vitamine B3
  • Vitamine B6
  • Vitamine B12 (1)
  • Vitamine B12 (2)
  • Vitamine C
  • Vitamine D
  • Vitamine E (1)
  • Vitamine E (2)
  • Vitamine K
  • Boeken over vitaminen
  •   Top